حلقه الگوی پیشرفت اسلامی- ویژه طلاب بروجرد

حلقه شهید حاح عبدالحسین کردی

حلقه الگوی پیشرفت اسلامی- ویژه طلاب بروجرد

حلقه شهید حاح عبدالحسین کردی

حلقه  الگوی پیشرفت اسلامی-  ویژه طلاب بروجرد

اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی به سه سوال ِ "چرا به الگوی پیشرفت اسلامی نیاز داریم؟" "الگوی پیشرفت اسلامی چیست؟" و"چگونه الگوی پیشرفت اسلامی را تولید کنیم؟" پاسخ می دهد.

پربیننده ترین مطالب

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست اول تبیین "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" توسط کارگروه طلاب  شهرستان بروجرد صبح امروز 18 مهر 1392  در سالن نشستهای اداره ارشاد اسلامی بروجرد برگزار گردید؛  در این نشست موضوع مهم « تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی » به صورت اجمالی بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کارگروه الگوی پیشرفت طلاب بروجرد:حجت الاسلام مجید گودرزی - مسئول کارگروه شهید مفتح قم -با طرح این موضوع که تبیین جهت حرکت الگوی اسلامی باید دغدغه ی اصلی نخبگان کشور شود خاطر نشان کردند که اولین نقشه ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اوایل سال 91 رو نمایی شد و در حال حاضر 20 کارگروه مردمی  در خصوص معرفی این نقشه راه مشغول به کار هستند. 

 ایشان در این نشست برای تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی، تبیین سه دسته مفهوم ِ1-تبیین چرایی، چیستی و مبنای حرکت انقلاب اسلامی 2- تبیین  مراحل تحقق مبنا و3- تبیین موضوعات انتقال را لازم دانستند.

مسئول کارگروه گفتمانی الگوی پیشرفت شهید مفتح در گام اول مباحث خود به تببین مفهوم مبنای انقلاب اسلامی و نقش آن در مدیریت تحولات جامعه پرداختند و در این قسمت به بررسی دیدگاه جریان روشنفکری و جریان فهم سنتی از اسلام و جریان اسلام ناب درمورد این موضوع اقدام نمودند. 

بر اساس مطالب مطرح در این نشست؛جریان روشنفکری، برنامه های خود را بر مبنای اصلاح هویت اسلامی  در جامعه دنبال می کند و داعیه دار ایجاد سازگاری میان دین و ارزش های مدرن است. این جریان برای اثبات ادعاهای خود به سه  اصل زیر به عنوان اصول اجتناب ناپذیر در اندیشه خویش استناد می کند:

1- اجتناب ناپذیری پذیرش مدرنیته برای دستیابی به زندگی بهتر

2-  اجتناب پذیری برنامه ریزی علمی و دقیق برای تسریع فرایند مدرنیزاسیون

3-  اجتناب ناپذیری اصلاح فرهنگ جامعه ی میزبان مدرنیته به نفع ارزشهای مدرن

همچنین این تفکر در مدیریت تحولات جامعه به دنبال تحول در حوزه "به معنای  پی گیری ایده عرفی سازی فقه"و در دانشگاه ها نیز به دنبال ظرفیت سازی برای تئوریزه کردن مدرنیزاسیون در ایران است. روشنفکران در تعارضی آشکار با مبنای انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و علمای دین و رهبران انقلاب ،عامل اصلی در عدم دستیابی ایران به توسعه را عالمان دینی و مبارزه آنها با لوازم زیر بنایی توسعه و اصلاح هویت اسلامی می دانند و به دنبال قبولاندن این امر به رهبران جامعه و فقهای اسلام هستند!

 در این نشست همچنین دیدگاه جریان فهم سنتی از اسلام در مورد چگونگی مدیریت تحولات  جامعه مورد بحث قرار گرفت. این جریان ضمن مخالفت شدید با اصلاح هویت اسلامی ، "تبلیغ هویت اسلامی" را به عنوان راهبرد اصلی برای مدیریت تحولات جامعه پیشنهاد می کند. اصول اندیشه های این جریان در سه اصل زیر  قابل بررسی است:

1- اجتناب ناپذیری حفظ هویت اسلامی برای دستیابی به زندگی بهتر

2- اجتناب نا پذیری ،تفکیک تکامل معنوی از توسعه ی مادی

3-  اجتناب ناپذیری توسعه کمی و کیفی تبلیغ هویت اسلامی برای حفظ هویت اسلامی

این جریان نسبت به مسائلی مانند الگوی پیشرفت و تحول در علوم انسانی که متناسب با مبنای تبلیغ نیست سکوت می نماید و خواستار استقلال علمی دانشگاه ها در پاسخگویی به نیازهای مادی و گسترش پاسخگویی حوزه ها ی علمیه در موضوع تربیت فردی به عنوان لازمه ی توسعه ی کمی و کیفی تبلیغ هویت اسلامی است.

در قسمت پایانی این نشست دیدگاه جریان اسلام ناب نیز مورد بررسی قرار گرفت : بر اساس مطالب مطرح در این نشست جریان اسلام ناب؛ با ظرافت بیشتری به تحلیل چگونگی مدیریت تحولات اجتماعی پرداخته است. این جریان تحلیل و برنامه ریزی در تحولات اجتماعی را با هدف  "تحقق شاخص های هویت اسلامی پی گیری می نماید. این جریان به مانند "جریان فهم سنتی از اسلام" با هرگونه اصلاح در هویت اسلامی -به نفع ارزشهای مدرن -مخالفتی بنیادین دارد ولی اکتفاء به "تبلیغ هویت اسلامی" را برای حفظ هویت اسلامی ناکارآمد می داند. "نظام سازی اسلامی" مبنای پیشنهادی این جریان برای مدیریت تحولات اجتماعی است. مبانی فکری این جریان در اعتقاد به اقامه اسلام و "نظام سازی اسلامی" برای تحقق شاخص های هویت اسلامی در سه اصلِ اجتناب ناپذیر زیر خلاصه می شود:

1- اجتناب ناپذیری حفظ هویت اسلامی برای دستیابی به زندگی بهتر

2- اجتناب ناپذیری بررسی تأثیرات توسعه مادی بر تکامل معنوی

3- اجتناب ناپذیری برنامه ریزی(نظام سازی اسلامی) برای تحقق شاخص های هویت اسلامی

 لازم به ذکر است که؛ در نشست‌های آینده معرفی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی؛ موضوع مهم « تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی به صورت  تفصیلی‌تر مورد دقت قرار می‌گیرد.

دانلود تصویر اطلاعیه نشست

دانلود تصویر دعوت نامه نشست

۹۲/۰۷/۱۸ موافقین ۴ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی